Avlsmål

Avlsmål for Galloway.
Lang kælvning og med meget hjælp, ville der stå i stald blokken, hvis det var en kælvning, vi her har været igennem, men nu er den her, et vedtaget AVLSMÅL for Galloway.
Dette arbejde startede for flere år siden, og det er flere bestyrelser siden, det der er meningen med denne standard, er en samlet retningslinje, hvor vi har beskrevet hvilken vej vi ønsker at vores avls arbejde skal gå i, og hvordan vores Galloway skal se ud i fremtiden.
Det vi ikke kan beskrive med tal, men som er lige så vigtigt er:
Hårdfør, racen skal være hårdfør, så den kan klare vores klima, både varmt og koldt, og gå ude hele året.
Lette kælvninger, og små friske kalve.
Dyr med en godt temprement.
En race som kan klare at gå på natur arealer , være natur passere, og kan klare sig på foder med meget lidt næring, og alligevel have en fornuftig tilvækst, vi skal altid, når vi udvælger de næste generationer af galloway, vælge dem der klare sig bedst, og dem med den bedste tilvækst, og den bedste kødsætning, så vores race, altid er i udvikling ,og vi kan levere nogle slagte dyr af høj kvalitet, så vi kan nyde noget fantastisk kød, med en fremragende smag.
Vi henviser i øvrigt til vores hjemme side, hvor vores race beskrivelse står.
Kødsætning på vores dyr, skal vi lægge vægt på at kødet sidder de rigtige steder, nakke og kam, en god stærk, lige og kødfuld ryg, godt kryds, og lange dybe lår, så vi får kødet de rigtige steder, og der hvor det gode og dyre kød sidder.
Vedtaget retningsliner for kåring.
Vægte:
Køer 450 kg til 600 kg
Tyre 800 til 1000 kg
Kryds Højde :
Kører: 122 cm+/- 3 cm.
Tyre : 130cm +/- 3 cm
Dette er de optimale højder og vægte.
Disse højder og vægte er det som racen skal avle efter, har man en der ikke lige holder målene, så fortvivl ikke, de kan sagtens kåres og bedømmes, da de kan ha andre kvaliteter, og er gode at avle på, alle dyr kan kåres og bedømmes.
En gennemgang af dyret:
Her kan man gå ind på hjemme siden hvor det er tegnet og beskrevet, er værd og kigge på når man vælger avls dyr ud.
Vi har en skala på 1 til 9, middel er 5, på skalaen.
Men vil lige gennem gå dem her, her er de ønskede tal. ( se Tegninger på vores hjemme side)
Kryds hældning 5 opsvejet, middel, hældene
Kryds længde 7 kort, middel, langt
Kryds brede 7 smalt, middel, bredt
Over linie 5 vigende, middel, stram.
Kam, brede 7 smal, middel,bred
Lænd, Brede 8 smal, middel, bred
Brede af bov 6 smal, middel, bred
Bryst dybde 7 lille, middel, stor
Lår brede 7 smal, middel, bred
Inderlår 7 manglende, middel, fyldige
Lår dybde 7 korte, middel, dybe
Lår fylde 7 kort, middel, lang
Hasevinkel 5 Ret, middel, Kroget
Kodevinkel 5 Vinklet, middel, Stejl
Hasestilling 8 Tæt stillede, middel, Parelle
For stilling 8 Udaddrejede, middel, Paraelle
Knogle bygning 5 Fin, middel, Grov
Det er det vores kårings dommere dømmer efter.
Vi er begyndt at kåre efter disse retningsliner.
Vi i bestyrelsen vil gerne opfordre alle til at få kåret deres dyr, dels at man kan få andre til at se på dine dyr, og så du ved hvor du står ret avlsmæssigt, og få dommerns mening, det er altid godt, og ja kom endeligt på skue med dine dyr, få bedømt dem, og mød andre avlere, og få en dejlig oplevelse, man bliver altid klogere og en oplevelse rigere.
Vi vil også gerne opfordre alle til at indberette alle oplysninger, det er praktisk muligt, da det er MEGET vigtigt at vi får så mange informationer indberettet, så vi kan få et grund lag for at beregne gennemsnits tal for vores race.
Tal vi mangler er: fødsels vægt, prøv at veje kalven nå i sætter øremærker i .
Vægt ca ved 200 dage, eller bare når i fravender, uanset alder, du behøver ikke at have vægt, et målebånd er også god nok, ( det er et målebånd man kan købe hos grovvaren).
Og meget gerne ved 365 dage, det behøver ikke være lige på datoen, bare vægtene kommer ind , beregner computeren selv vægtene, så bare gi den gas, det gavner vores race.
Husk vi i bestyrelsen stå altid til rådighed, med råd, oplysninger,og andet.
Vi vil også gerne modtage ris og ros.
Denne artikel er ment som en orintering om racens avls program, i årene fremover, så vi kan avle nogle fantastiske dyr af denne skønne race.
Skrevet af, Gert Dalbjerg
Næstformand
På vegne af bestyrelsen i Galloway Foreningen.

Lineære kåring for Galloway

Gennemgået ved sommerudflugten i sept 2015

Vedtaget på bestyrelsesmøde d. 14/ 6  2015

Højden på udvoksede galloway:

Køer: 1.22m + - 3 cm,   Tyre 1.30 m + - 3 cm

Gennemgået ved sommerudflugten i sept 2015

Vedtaget på bestyrelsesmøde d. 14/ 6  2015

Højden på udvoksede galloway:

Køer: 1.22m + - 3 cm,   Tyre 1.30 m + - 3 cm

Log Ind eller Registrer